ANALISIS STRATEGI SYARIKAT

Menilai Strategi Semasa Yang Dilaksanakan Oleh Syarikat Citra Aneka Enterprise (D’Mas)

Kawalan Mutu.

  • Kawalan mutu air minuman adalah penting untuk memastikan mutu air minum yang dibekalkan kepada pelanggan adalah bermutu dan selamat serta mematuhi piawaian yang telah ditetapkan oleh kementerian kesihatan Malaysia. Ini adalah bertujuan untuk melindungi pengguna daripada ancaman penyakit-penyakit bawaan air akibat meminum air yang tercemar dan tidak bersih


Tenaga Mahir.
Ø  Tenaga kerja mahir meliputi tenaga kerja yang mempunyai daya saing, mutu kerja yang berkualiti, seterusnya dapat melahirkan pelapis atau generasi yang mampu melahirkan hasil kerja yang lebih berkualiti dan kompetetif.

Ø  Kini, Malaysia merupakan antara Negara yang mempunyai pasaran tenaga kerja mahir yang terbaik di ASEAN berikutan tenaga kerja tempatan terlatih dan mudah dilatih. Laopran bank dunia juga menunjukkan statistik tenaga kerja tempatan berkurangan di dalam bidang yang melibatkan tenaga kerja kurang mahir. Kerajaan juga berusaha meningkatkan tenaga kerja mahir dengan menyediakan kemudahan kepada mereka menerusi lebih peluang pekerjaan dalam bidang berkemahiran tinggi.

Penjenamaan Produk.

Ø  Penjenamaan (branding) dalam kamus Oxford bermaksud pemberian nama atau imej ke atas barangan atau servis supaya orang tertarik untuk membelinya. Jenama dan penjenamaan adalah salah satu aspek terpenting dalam perniagaan dan kehidupan seharian kita. Proses penjenamaan bermula dengan memilih nama yang baik. Penjenamaan adalah satu sentimen dan perspektif yang diletakkan oleh masyarakat ke atas penrniagaan kita. Tiga unsur utama yang penting dalam satu-satu penjenamaan selepas pemilihan nama adalah dikenali, disukai dan dipercayai.


Ø  Jika tiga unsur ini ada pada satu-satu jenama, maka jenama ini berada di landasan yang betul untuk berjaya. Pelanggan tidak akan teragak-agak untuk membayar lebih jika apa yang mereka akan beli ini tidak mempunyai risiko yang merugikan mereka. Dalam era yang moden, jenama dilihat sebagai satu instrumen yang penting dalam pemasaran sesebuah perniagaan. Jenama adalah satu-satunya cara paling efektif dalam menguasai pasaran sesuatu produk. ini kerana, jenama akan membantu membentuk identiti syarikat dan produk.


Teknologi.


Ø  Perkatataan teknologi yang berasal dari ‘Greek’ ini membawa maksud seni, kemahiran, rekaan yang bermaksud ‘pembelajaran kajian’. Takrifan teknologi ini adalah pembangunan dan penggunaan alatan, mesin, bahan mentah dan proses untuk menyelesaikan masalah manusia. Dari sudut ekonomi pula, teknologi dilihat sebagai tahap pengetahuan semasa dalam menggabungkan sumber bagi menghasilkan produk yang dikehendaki. Oleh itu, teknologi akan berubah apabila pengetahuan teknikal kita berubah.


Teknologi yang relevan boleh memberikan impak positif jika digunakan dalam sesebuah perniagaan. Selain menjadi komponen penting dalam pernniagaan, perhubungan harmoni di antara teknologi dan perniagaan harus diwujudkan. Malah, jika penggunaan teknologi diabaikan, perniagaan akan hilang daya saing samada di peringkat tempatan dan global


Penggunaan ICT.
Ø  Penggunaan ICT merupakan kaedah pemasaran yang dijangka dapat memudahkan, mempercepatkan penyaluran maklumat dan hebahan kepada umum iaitu menggunakan internet sebagai media akan menjadi kaedah tambahan kepada kaedah pamasaran perniagaan yang sedia ada. Mengaplikasikan ICT dalam perniagaan adalah antara pemangkin kepada kejayaan dan keberkesanan mana-mana operasi perniagaan.

Ø  Antara kaedah pemasaran maya secara ICT ialah menggunakan laman web, kaedah sebaran SMS, dan menggunakan e-mail. Dengan menggunakan unsur-unsur ICT pemasaran tersebut, pengembangan rangkaian pelanggan yang dijangkakan boleh meningkat dengan mendadak. Ia akan turut juga mengembangkan pemasaran dengan mendadak. Dengan menggunakan kaedah ini, mereka tidak akan ketinggalan, samada dari segi capaian maklumat. Penggunaan kepada ICT perlu menjadi teras kepada perniagaan