MENGENAL PASTI PELAKSANAAN


Matlamat kajian adalah untuk meningkatkan kesedaran terhadap kepentingan  perkongsian pengetahuan dan pelaksanaannya dalam pengurusan pengetahuan. Melalui kajian ini, syarikat dapat mengetahui dengan lebih mendalam tentang faktor-faktor yang mempengaruhi perkongsian pengetahuan dan seterusnya dapat membantu pelaksanaannya.Perniagaan yang hendak dijalankan samada yang berorentasikan  barangan atau perkhidmatan adalah memerlukan kepada satu kaedah pengurusan operasi yang sempurna. Aspek tersebut sangat penting dalam menentukan berjaya atau tidaknya sesebuah perniagaan tersebut. Dari itu, pengurus memainkan peranan yang sangat penting dalam menjayakan pengurusan operasi ini.
 Satu aspek penting perancangan ialah membuat keputusan, iaitu proses membentuk dan memilih suatu jalan tindakan untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang tertentu. Keputusan mestilah dibuat pada banyak ketika dalam proses perancangan. Para pengurus mesti memutuskan telahan yang manakah dalam hal-hal ekonomi dan tindakan para pesaing yang berkemungkinan menjadi paling tepat. Analisa mesti dibuat terhadap sumber-sumber organisasi dan memutuskan bagaimana memperuntukkannya untuk mencapai matlamat-matlamat dengan cara yang paling berkesan.
Antara aliran atau langkah pelaksanaan strategi yang boleh dilakukan oleh Citra Aneka Enterprise ialah menggunakan e-marketing,pengiklanan dan promosi jualan. Hal ini demikian kerana,kaedah ini dilakukan melalui medium perantaraan yang telus serta merupakan satu kaedah komunikasi bagi kilangnya untuk sampai kepada sasarannya. Selain itu ia menawarkan pelbagai kelebihan dan keistimewaan yang mampu mempengaruh kilangnya untuk membuat pengiklanan secara online. Antaranya aliran dan langkah perlaksanaannya ialah:-


1    E-Marketing
E-marketing adalah pemasaran produk atau perkhidmatan melalui internet , e-marketing juga dikenali sebagai i-marketing, web marketing ataupan online-marketing.Pemasaran internet semakin meluas dalam lingkungan e-mail dan media tanpa wayar. penghantaran email ini bukan dilakukan secara manual tetapi dengan menggunakan perisian yang dinamakan autoresponder. Autoresponder ini boleh hantar mesej kepada ratusan dan ribuan email pada satu-satu masa dan inilah caranya untuk melakukan promosi melalui email.Cara promosi ini amat sesuai jika diguna pakai oleh Citra Aneka Enterprise untuk membina hubungan berterusan dengan pengguna.

2    Pengiklanan
Suatu bentuk komunikasi yang bukan peribadi dan berbayar ditujukan kepada pihak- pihak tertentu melalui media massa iaitu bercetak atau elektronik seperti televisyen,radio, suratkhabar, majalah dan internet.Contohnya Citra Arena Enterprise boleh menggunakan  medium ini sebagai platform syarikat untuk menarik pelanggan kerana ia bukan sahaja tidak melibatkan kos yang mahal,malahan liputan pasaran baik,penerimaan meluas serta menarik perhatian.

3    Promosi Jualan
Promosi jualan menawarkan insentif jangka pendek untuk menggalakkan pembelian atau jualan sesuatu produk atau perkhidmatan. Kunci utama pertumbuhan promosi jualan adalah disebabkan oleh peningkatan persaingan dan pengurangan perbezaan antara produk. Penurunan keberkesanan pengiklanan juga menyebabkan banyak syarikat menggunakan promosi jualan. Tujuan utama promosi jualan adalah untuk mendapatkan pelanggan jangka pendek. Walau bagaimanapun, terdapat juga promosi jualan yang bertujuan untuk membina perhubungn dengan pelanggan.



Rasional Dan Pembaikan Yang Mungkin Untuk Mencapai Selepas Pelaksanaan

Antara kejayaan yang akan tercapai hasil daripada pelaksanaan keadah-kaedah di atas, pemasaran produk dan perkhidmatan adalah amat penting bagi semua jenis perniagaan. pemasaran bererti memperkenalkan sesuatu produk atau perkhidmatan. Tanpa sistem pemasaran yang sistematik, produk yang baik tidak dapat dipasarkan dengan meluas dan merugikan pihak yang menghasilkan produk tersebut. Sebelum kaedah pemasaran melalui internet meningkat secara drastik, perniagaan konversional lebih menumpukan cara pemasarannya melalui khidmat jurujual ataupun pegawai pemasaran yang dilantik untuk memasarkan produk mereka. Bagi firma perniagaan yang lebih besar, kaedah pemasaran seperti pengiklanan melalui media2 massa seperti akhbar, majalah mahupun pengiklanan melalui televisyen. Kesemua ini memakan kos yang tinggi dan mempunyai kos penyelenggaraan yang sentiasa berulang. Dengan perkembangan dunia teknologi maklumat ataupun dikenali juga sebagai ICT, cara pemasaran telah pun berubah di mana firma perniagaan telah berpeluang memasarkan produk mereka melalui laman web yang dibangunkan oleh pembangun sistem. Masyarakat terutamanya di Malaysia hari ini sudah mula mengakui keberkesanan penggunaan internet bagi medium pemasaran yang baru. Kini, banyak syarikat tempatan mula mengiklankan produk dan perkhidmatan mereka di internet. Malah pada hari ini juga kita dapat lihat di mana orang perseorangan juga dapat memasarkan produk mereka melalui internet. Samada kita menyedari atau tidak, internet sebenarnya merupakan industri yang paling pantas berkembang masa kini.
Dalam usaha untuk meningkatkan lagi status dan kemampuan IKS untuk bersaing dengan industri-industri yang lebih besar. IKS juga boleh mengaplikasikan teknologi maklumat dalam perniagaan mereka. Sebagaimana yang kita telah ketahui, penggunaan teknologi maklumat telah lama dipraktikkan di negara-negara maju seperti di Amerika Syarikat, Jepun dan negara-negara Eropah yang lain. Oleh yang demikian, sudah sampai masanya untuk pengusaha-pengusaha tempatan mengaplikasikan teknologi maklumat dalam perniagaan mereka dalam usaha untuk meningkatkan daya saing dan keberkesanan dalam pengurusan. Dengan teknologi maklumat, IKS dapat mengakses maklumat dari semasa ke semasa berkaitan dengan perniagaan dengan lebih meluas. Maklumat yang telah diakses tersebut sedikit sebanyak dapat membantu IKS untuk menghadapi persaingan dengan industri-industri lain yang berkembang bak cendawan tumbuh selepas hujan. IKS juga dapat menggunakan kelebihan yang ada untuk mendapatkan peluang-peluang perniagaan yang lebih besar serta untuk mendapatkan potensi perniagaan yang lebih baik. Disamping itu, idea-idea yang lebih kreatif boleh dicetuskan supaya kaedah atau cara yang lebih baru boleh digunakan untuk memperbaiki operasi perniagaan selain dapat menambah baik proses keseluruhan melalui penggunaan kaedah khusus untuk sistem dan proses perniagaan yang lebih cekap.

Secara umumnya,Pengurusan perniagaan ini bukan sahaja merupakan satu perkara yang penting kepada pihak pengurusan sahaja tetapi pengurusan perniagaan ini merupakan satu perkara yang penting kepada semua pihak yang terlibat dalam syarikat-syarikat tempatan dan syarikat multinasional kerana menjalankan perancangan dalam pengoperasian syarikat-syariakat tempatan dan syarikat-syarikat multinasional dan memastikan perancangan tersebut berjaya dilaksanakan bukan sahaja melibatkan pihak pengurusan syarikat-syarikat tersebut sahaja tetapi melibatkan semua pihak yang berada dalam syarikat-syarikat tersebut. Sekiranya pihak pengurusan sahaja yang mahir dalam pengurusan perniagaan tetapi pihak lain tidak mahir dalam penguirusan perniagaan perancangan yang dilakukan oleh pihak pengurusan mungkin tidak akan dapat di laksanakan dengan sempurna juga. Ini membuktikan pengurusan perniagaan merupakan satu aspek yang penting yang dapat mempengaruhi perancangan syarikat-syarikat tempatan dan juga syarikat-syarikat multinasional kerana jika semua pihak tidak mahir dalam pengurusan perniagaan syarikat-syarikat tersebut mungkin tidak dapat melakukan perancangan yang baik dan mungkin akan menyebabkan berlakunya kerugian dalam syarikat-syarikat tersebut.